Wszystko czego potrzebujesz w jednym miejscu!

Inspekcja towarów w Chinach według normy AQL.

Tabele AQL (ang. Acceptance Quality Limit ) to statystyczne narzędzia dla importerów (kupujących) i/lub kontrolerów jakości, które pozwalają na jasne stwierdzenie dwóch rzeczy:

  • Ile próbek powinno być sprawdzonych
  • Gdzie jest granica pomiędzy akceptacją a odrzuceniem produktów, które posiadają jakąś wadę.

W praktycznie każdej produkcji znajdą się produkty z defektami, ma to miejsce nawet po sprawdzeniu każdej sztuki z osobna i poprawieniu defektów. Dlatego też w interesach pomiędzy dostawcą a odbiorcą jasne jest, że dostawca nie jest w stanie dostarczyć produktów w 100% wolnych od wad, nie ważne czy jest to import z Chin czy z innego miejsca na świecie. Jednak z drugiej strony kupujący chce kontrolować jakość produktu, który kupuje ponieważ nie chce otrzymać zbyt wielu sztuk które zawierają wady.

Ale co znaczy „zbyt wielu”?

W jaki sposób ustalić granicę pomiędzy akceptacją a odrzuceniem w taki sposób aby każdy się na nią zgodził i która byłaby możliwa do zmierzenia?

Ta właśnie granica jest nazywana AQL (ang. Acceptance Quality Limit) i jest definiowana w uproszczeniu jako „poziom najgorszej jakości jaki jest dopuszczalny” (standard ISO 2859).

Czyli dla przykładu jeżeli chcemy by w produkcji nie było więcej niż 1,5% wadliwych towarów to AQL wynosi 1,5%

W praktyce wyróżniamy 3 główne rodzaje wad:

Wada krytyczna (zupełnie nie do zaakceptowania – użytkownik może doznać obrażeń ciała, brak podstawowych norm bezpieczeństwa)

Wada główna (w praktyce jest to wada, która sprawi np., że klient, który kupi towar w sklepie zdecyduje się na jego oddanie – czyli wada której raczej żaden użytkownik nie jest w stanie zaakceptować.)

Wada pomniejsza (oznacza, że istnieją jakieś odchyły od specyfikacji ale większości użytkownikom nie będzie to przeszkadzać i nie będzie to powód zwrotu towaru.)

Standardowe poziomy AQL dla zwykłych towarów to:
Wada krytyczna – 0%
Wada główna 2,5%
Wada pomniejsza - 4%

Oczywiście istnieją produkty dla których te poziomy będą inne (np. części samolotów mają bardziej zaostrzony poziom AQL niż np. AGD)

Można powiedzieć, że dla zwykłych towarów, różne standardy AQL są przyjmowane przez różnych dystrybutorów finalnych w kraju.
Np., rekomendowany standard dla:

  • dużego sprzedawcy np. supermarket , AQL wynosiłby prawdopodobnie 2% dla wad głównych i 4% lub 6,5% dla wad pomniejszych.
  • sprzedawcy wysokiej jakości garnków i patelni: główne 1.0 lub 1.5, a pomniejsze 2.5, 4.0 lub 6.5% AQL
  • produkty dla dzieci lub wysokiej klasy elektronika: główne 0.4 lub 0.65, pomniejsze 1.0 lub 1.5% AQL

Warto od razu wspomnieć, że w przypadku gdy kupujący nie jest ostatecznym dostawcą towaru do użytkownika końcowego a jest jedynie pośrednikiem/importerem, wtedy warto zaostrzyć standardy AQL na trochę lepsze niż te, które posiada nasz odbiorca towaru. Czyli np. jeżeli sprzedajemy do marketu ze standardem 2% i 6,5%, warto ustawić swój standard na 1,5% i 4%, dzięki temu mamy dużo większe szanse przejścia kontroli jakościowej jakiej oczekuje nasz odbiorca.

Poziom inspekcji twarów - ilość próbek - czyli "Jakość kontroli jakości"

„Poziom inspekcji produktów” głównie odnosi się do ilości próbek, które wyciągnięte są z produkcji, do przeprowadzenia inspekcji. Trzy główne poziomy dla inspekcji noszą umowną nazwę GI, GII i GIII. Gdzie GII to ten najbardziej popularny. W przypadku poziomu GI ilość próbek jest mniejsza niż w GII (co zmniejsza czas inspekcji ale zwiększa ryzyko, że produkt z wadą zostanie niezauważony i pominięty). Poziom GIII to większa ilość próbek niż GII (dłuższy czas inspekcji, mniejsze ryzyko). Dla przykładu, przy zamówieniu 1500 szt. danego produktu, liczba próbek dla każdego modelu kształtuje się następująco:

Poziom inspekcji: GI GII GIII
Ilość próbek 50 125 200

Skąd to wiadomo?

skuteczny import z Chin

Dla potrzeb AQL opracowane zostały tabele, z których można wyczytać liczbę sztuk która musi zostać sprawdzona aby osiągnąć dany poziom.

W praktyce użyteczne są 2 tabelki, pierwsza pomaga wybrać literę kodu dla danego poziomu Gx i danej ilości sztuk w całej partii zamawianego towaru.

TABELA NR. 1 INSPEKCJI WEDŁUG AQL

inspekcja-towaru-w-Chinach-tabela-AQL1

Tabeli używa się następująco. Najpierw odnajdujemy się w przedziale liczbowym zamówionych produktów, dla przykładu załóżmy 5000 szt, czyli mieścimy się w przedziale od 3201szt – 10000szt. Jeżeli dokonujemy standardowej inspekcji to prawdopodobnie wybierzemy inspekcję na poziomie GII co z kolei daje nam literę kodu „L”.

Teraz mając literę kodu patrzymy na drugą tabelkę:

TABELA NR. 2 INSPEKCJI WEDŁUG AQL

inspekcja-towaru-w-Chinach-tabela-AQL2

Nasza litera to „L”, więc z tabeli wynika, że będziemy musieli wyciągnąć 200szt losowych próbek. Następnie zakładając, że używamy standardu inspekcji jaki opisywałem powyżej czyli 2.5% dla wad głównych i 4% dla wad pomniejszych, wychodzi nam z tabelki, że „produkcja zostanie zaakceptowana jeżeli zostanie wykrytych NIE WIĘCEJ niż 10 wad głównych i NIE WIĘCEJ niż 14 wad pomniejszych.

Czyli dla przykładu, jeżeli kontroler znajdzie 16 wad głównych i 12 wad pomniejszych to cała produkcja jest odrzucona. Jeśli znajdzie z kolei 3 wady główne i 6 wad pomniejszych to produkcja jest przyjęta.

skuteczny import z Chin

Należy zawsze pamiętać, że liczba wad w produkcie to zwykle tylko jedna z pozycji jakie sprawdza inspektor podczas kontroli jakości. Dodatkowe pozycje często zawierają punkty takie jak: odpowiednie pakowanie (znaki na kartonach, testy zrzutu, kody kreskowe itd), zgodność produktu, specyficzne testy, które potrzebne są do danego towaru, i inne.

Powrót do spisu artykułów

© 2013 Impex Consulting sp. z o.o.

TAGs
created at TagCrowd.com